Hoe mond-tot-mondreclame leidt tot positieve aandacht

05 augustus 2019
Beleid Vorige

Mond-tot-mondreclame is hét instrument om positief onder de aandacht te komen. Het gaat erom wat mensen tegen elkaar zeggen en met elkaar doen. Zo kan een positieve ervaring met de club ertoe leiden dat deze persoon het verhaal verder verspreidt in zijn of haar sociale kringen. Door deze ervaring wordt de club op een presenteerblaadje positief onder de aandacht gebracht. Oftewel, goede (gratis) reclame!

Let wel op: ook negatieve ervaringen worden uitbundig via mond-tot-mondreclame gedeeld. Niet voor niks hanteren grote bedrijven een uitgebreid klantenservicebeleid en komen ze hierin de klant vaak tegemoet.

Maar hoe zorg je ervoor dat je op een positieve manier pratenswaardig wordt? Het antwoord is eenvoudig: wees interessant genoeg om over te praten. Wij geven je zeven tips!

1. Wees jezelf, blijf bij je kern

Werk vanuit je persoonlijke overtuiging, waarden en dat wat je drijft. Wanneer je verhaal niet matcht met je karakter, klopt het totaalplaatje niet. Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je doet of hoe je het doet, maar waarom je het doet. Datzelfde geldt voor de club: doe je niet anders voor dan je bent.

2. Maak waar wat je belooft

Wees wie je bent. Maak je belofte waar, dag na dag en wees daarin consistent en vasthoudend.

3. Bied meerwaarde

Bied meerwaarde op sociaal en emotioneel vlak. Wat heeft iemand aan jouw verhaal? Biedt het meerwaarde voor deze persoon of wil je vooral zelf het verhaal kwijt. Probeer je altijd te verplaatsen in je doelgroep en wees niet alleen zelf een zendmast. Communiceren is niet alleen zenden, maar vooral luisteren en vragen.

4. Verras!

Niets is krachtiger dan het verrassingseffect. Mensen raken er niet over uitgepraat. Dit betekent dat er niet één keer maar zelf meerdere keren over gesproken wordt. Mensen hebben van te voren altijd bepaalde verwachtingen. Wanneer je deze weet te overtreffen, gebeuren er bijzondere dingen!

5. Betrek leden erbij, het zijn je beste ambassadeurs

Wie kunnen er beter reclame maken voor de club dan de leden zelf? De leden zijn je beste ambassadeurs, betrek ze dus ook bij je verhaal. Zij ervaren als geen ander hoe het is op de club en zijn dé aangewezen groep om positieve ervaringen met de club uit te dragen.

6. Zorg voor de ultieme beleving

Wanneer iemand de stap zet en letterlijk over de drempel van de club stapt, zorg er dan ook voor dat deze persoon een ultieme beleving ervaart. Denk aan de vrijwilliger die voor het eerst in het organisatiecomité stapt, de trainer die voor het eerst voor de groep gaat staan en een hardloper die voor het eerst meetraint in de loopgroep. Wanneer deze nieuwkomers op de club warm worden ontvangen, houd je hier gouden leden en vrijwilligers aan over.

7. Wees niet bang, gewoon doen!

Wees niet bang om dingen uit te proberen, ga gewoon aan de slag. Van je fouten kun je leren en wanneer je nooit iets nieuws probeert zal je altijd hetzelfde resultaat krijgen.

Heb je nog een extra zetje in de rug nodig? Ik denk graag met je mee!